Håndvægte

Håndvægte

Fordele og ulemper ved frie vægte

Frivægtstræning vil sige, at du benytter "løse redskaber" som fx en håndvægt, en kettlebell, vægtstand eller lignende - i stedet for at sætte dig i en stationær træningsmaskine som en leg extension, skulderpresmaskine, leg press eller lignende. 

Der er både fordele og ulemper ved at vælge fx en håndvægt til dine øvelser.


En fordel er fx at der i nogle øvelser bliver stillet større krav til din overall præstation og kropskontrol. Du får fx ikke stabilitet og koordination foræret - den skal du selv kunne mærke, hvordan du leverer. Hvis du vil lave en effektiv og god øvelse. Det betyder samtidig også, at du nemt kan tilpasse en øvelse, så den passer til din krop og de udfordringer du måtte have. 


En ulempe er, at med friheden til at bevæge fx håndvægten i alle retning (modsat en maskine, hvor dit bevægemønster er låst næsten helt fast) - kommer også risikoen for, at du ikke får lavet en øvelse helt optimalt. Det er måske især et issue for dig, som er begynder. Det er simpelthen teknisk sværere at træne med frie vægte, fordi der er - ja, så meget bevægelsesfrihed. Derfor kan det være en RIGTIG god investering at købe nogle timer hos en personlig træner og få styr på teknikken, så du ikke overbelaster en skulder, fordi du ikke kender til de små fokuspunkter du skal have i baghovedet i en bevægelse/øvelse.

Vis som Gitter

1 vare

Faldende orden
Vis som Gitter

1 vare

Faldende orden
 

Mere viden

GUN-eX elastiske battleropes godt til helkropstræning

produkt

GUN-eX battleropes

BLOG

Hvad er en TRX Rip Trainer?

facebook

Træn med Flexvit-elastik

rengøring af trx suspension trainer

BLOG

Sådan kan du rengøre din TRX

Hvor ondt må det gøre at foamrolle?

blog

Gør foamrolling ondt?

kursus

TRX Yoga Course

blog

Helene elsker TRX

Er håndvægte oplagt udstyr til hjemmetræning?

Et sæt håndvægte er en overkommelig investering for de fleste. Og der er virkelig mange muligheder for at inkludere dem i træningen derhjemme. Du kan træne core, bruge dem som del af en cirkeltræning og få et element af cardio. Udstyret fylder ikke meget og findes i mange vægtklasser.

Hvilke øvelser kan man lave med håndvægte / dumbbells?

Håndvægte kan nemt bruges til isoleret træning af bestemte muskelgrupper, men du kan også lave en helkropstræning udelukkende med frie vægte - og få både styrke og cardio ind i programmet. Skruer du lidt på intensiteten og tyngden af udstyret og lignende, så kan samme program også nemt bruges til både begyndere og øvede. 

Det er også super oplagt at mixe fx TRX-træning og dumbbells. Ved fx at lave en TRX Single-arm Chest Press med en håndvægt i hånden får du virkelig brug for at fyre op for din coremuskulatur og stille skarpt på balancen. Men vær opmærksom på, om du kan lave en øvelse med kvalitet og sikkerhed hele vejen igennem. Det er første prioritet. Derefter kan du udfordre en øvelse.

 

En fuldkropstræning med håndvægte kunne fx se sådan ud:

  • Squat med biceps-curl
  • Overhead Farmer walk
  • Russian twists med en håndvægt tæt på brystet
  • Skulderpres
  • Planke med træk og skub af håndvægtene foran dig
  • Bent over row
  • Stivbenet dødløft